מחקר: צריכה מופרזת של תחליפי סוכר עלולה להיות קשורה לירידה קוגניטיבית

מחקר בכתב העת Neurology עקב אחר 12,772 מבוגרים בברזיל במשך 8 שנים ומצא שצריכה גבוהה של ממתיקים דלי קלוריות מסוימים קשורה לירידה קוגניטיבית מהירה יותר בכ-62% בהשוואה לצריכה נמוכה יותר, ובהפרש השווה ל-1.6 שנים נוספות של הזדקנות קוגניטיבית. הקשר היה בולט יותר בקרב מתחת לגיל 60 ובחולי סוכרת, אך המחקר תצפיתי ואינו מוכיח סיבתיות.

מחקר עדכני שפורסם בכתב העת Neurology, השייך לאקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה, חשף שצריכה גבוהה של ממתיקים דלי קלוריות או נטולי קלוריות מסוימים עשויה להיות קשורה לירידה מהירה יותר בזיכרון וביכולות קוגניטיביות אצל מבוגרים. המחקר עקב אחר כ-12,772 מבוגרים בברזיל במשך 8 שנים והתמקד בשבעה ממתיקים, כולל אספרטם, סכרין, אצסולפם אשלגן, אריתריטול, קסיליטול, סורביטול וטגטוז. התוצאות הראו שמשתתפים שצרכו את הכמויות הגבוהות ביותר של ממתיקים אלה חוו ירידה קוגניטיבית מהירה יותר בכ-62% בהשוואה לאלה שצרכו את הכמויות הנמוכות ביותר, בעוד שההפרש בקבוצת הצריכה הבינונית היה כ-35%. לפי החוקרים, ההפרש בין קבוצות הצריכה הגבוהה והנמוכה ביותר שווה לכ-1.6 שנים נוספות של הזדקנות קוגניטיבית במהלך תקופת המעקב. צריכה של שישה מתוך שבעת הממתיקים הייתה קשורה לירידה מהירה יותר בחלק מתפקודי הזיכרון והחשיבה, בעוד שלא נמצא קשר ברור בין טגטוז לירידה קוגניטיבית. הקשר היה בולט יותר בקרב משתתפים מתחת לגיל 60, וכן בקרב חולי סוכרת, עם אפשרות להשפעה של גורמים אחרים, כמו תזונה, מצב בריאותי וצריכת מזון מעובד במיוחד. החוקרים הדגישו שהמחקר תצפיתי ואינו מוכיח שממתיקים גורמים לירידה ביכולות המנטליות באופן ישיר, וגם לא בחן את שכיחות הדמנציה או מחלת אלצהיימר. כמו כן, התוצאות אינן כוללות את כל תחליפי הסוכר, שכן המחקר לא בדק ממתיקים נפוצים אחרים כמו סוכרלוז וסטיביה. הממצאים מצביעים על צורך בזהירות בצריכת מוצרים הנושאים תווית 'דיאט' או 'נטול סוכר', מבלי שזה אומר שסוכר הוא חלופה בריאה.

מחקר: צריכה מופרזת של תחליפי סוכר עלולה להיות קשורה לירידה קוגניטיבית